nl / en
logo
Blog > Inspiratie

Betalen voor loyaliteit?

27 maart 2024

Als het op klantenbeleving aankomt is er geen betere sector om als inspiratiebron te nemen als de hotelsector.  Een van de concepten die ik sinds lang eens wilde ervaren is Mama’s Shelter. Een telg uit de Accor groep. Mama’s shelter wil gasten een home-away-from-home gevoel geven, in combinatie met levendige gemeenschappelijke ruimtes en een opvallend en eigentijds design. En geef toe, geen betere plaats dan bij mama aan de haard zeker? 

Een betalend loyalty programma

Het loyalty programma bij Mama’s Shelter is betalend. Een concept dat je meestal tegenkomt in exclusieve hotels en hotelketens.  Je betaalt jaarlijks lidgeld en in ruil ontvang je exclusieve voordelen.  Dit concept vind je trouwens ook bij b.v. Amazon (Amazon Prime).

Waarom zijn mensen bereid om te betalen voor een loyaltyprogramma?

  • Exclusieve aanbiedingen en kortingen: betalende loyaltyprogramma's geven grotere kortingen of exclusieve aanbiedingen in vergelijking met gratis programma's, waardoor ze aantrekkelijk zijn voor klanten die waarde hechten aan besparen en voordeel doen. 

  • Toegang tot premium diensten: deze loyaliteitsprogramma’s bieden eersteklas diensten of voorzieningen, zoals klantenservice met voorrang, versnelde verzending of toegang tot VIP-evenementen, die klanten waardevol genoeg achten om voor te betalen. 

  • Hogere gepercipieerde waarde: betalen voor een loyaliteitsprogramma creëert een hoger niveau van betrokkenheid en straalt exclusiviteit uit. Dit versterkt het gevoel van “erbij horen” en “status” en laat het merk toe een community te creëren.

Of een loyaliteitsprogramma gratis is of niet, hangt uiteindelijk af van de doelstellingen van het bedrijf, de doelgroep en de concurrentie.  
 
Zowel gratis als betalende loyaliteitsprogramma’s zijn een middel om tegemoet te komen aan klantenbehoeften.   
 
Gratis programma's kunnen dienen om nieuwe klanten aan te trekken, terwijl betaalde programma's inkomsten genereren en een diepere betrokkenheid bij bestaande klanten stimuleren.

Terug