nl / en
logo
Blog > Inspiratie

Die radiostilte is echt nefast voor je bedrijf

4 juli 2024

We hebben het allemaal meegemaakt. Je stuurt een e-mail naar een bedrijf met een vraag over een promotie of reageert op een vacature. En dan… stilte. Geen antwoord, geen reactie. Het lijkt alsof je in een zwart gat bent verdwenen.

Dit fenomeen staat bekend als “ghosting” en het kan ernstige gevolgen hebben voor het imago van een bedrijf. Laten we eens kijken waarom.

De test: ghosting in de praktijk

Onlangs voerde ik mijn eigen experiment uit. Ik koos 10 verschillende promoties bij diverse aanbieders en stuurde specifieke vragen per e-mail. Ook reageerde ik op 10 vacatures, soms binnen mijn expertise en soms daarbuiten.

De resultaten waren onthutsend. Minder dan 60% van de bedrijven kon direct een duidelijk antwoord geven. Bij sollicitaties was het nog erger: 4 van de 10 sollicitaties kregen zelfs helemaal geen reactie. En na eerste enkele eerste kennismakingsgesprekken volgde vaak complete radiostilte.

Enkele van de gecapteerde reacties:

  • We hebben zoveel reacties gekregen, en kunnen niet iedereen een antwoord sturen

  • Als je tegen het einde van deze week niks gehoord hebt, neem dan zelf contact op

  • Ik heb je vorige week nog niet teruggebeld, want er was nog geen nieuws.

  • Complete radiostilte …

Waarom niet reageren, of lang wachten om te reageren nefast is

Geen reactie krijgen is frustrerend. Het laat klanten en sollicitanten in het ongewisse en geeft een slechte indruk. Bedrijven die niet reageren, worden gezien als ongeïnteresseerd en onprofessioneel. Dit kan leiden tot verlies van vertrouwen en negatieve mond-tot-mondreclame.

Wees voorbereid op respons als je acties uitzet:

Als bedrijf moet je klaarstaan om te reageren. Wat doe je als iemand contact opneemt? Hoe verloopt het proces? Wie doet wat? Een gestroomlijnd reactieproces is essentieel om klanten en sollicitanten serieus te nemen.

Communicatie: de sleutel tot succes

Laat je klanten niet in het ongewisse. Erken hun moeite en geef tijdig antwoord. Het is eenvoudig, en het maakt een wereld van verschil. Een bedrijf dat actief communiceert, bouwt aan een positief imago en tevreden klanten.

Laat de stilte achterwege. Reageer, communiceer en maak een goede indruk. Je klanten zullen je dankbaar zijn en het vertrouwen in je bedrijf zal er wel bij varen.

Jou klantgerichte vaardigheden een boost geven ? 
Bekijk de opleidingskalender

Terug